fbpx

Biomass – kummitus nurgas

13/05/2020 — 30/05/2020

Kogo galeriil on rõõm esitleda skulptori ja installatsioonikunstniku Eike Epliku isikunäitust, mida saadab Mehis Heinsaare tekst “Elusamus” (2020).

-> Näitusega veebis tutvumiseks vaata allpool olevat galeriid.
Näitust paneme üles ka Kogo galerii Instagramis.
Loe Šelda Puķīte intervjuud Eike Eplikuga.

-> Infomaterjalid näitusekülastajale:
Näituse plaan ja Mehis Heinsaare tekstid
Reeglid seoses COVID-19-ga

Näituse tutvustus:

Eike Epliku meetoditeks on improvisatsioon ja katsetused erinevate materjalidega, mis viib kunstniku uute põnevate vormide, variatsioonide ja seosteni. Seekord loob ta kogu galeriiruumi hõlmava installatsiooni, mis koosneb eri materjalidest (savi, portselan, metall, leitmaterjal, pudu) tehtud objektidest.

Tartu kultuuriväljal on kunst ja kirjandus olnud aastaid tihedalt põimunud ja seeläbi sünnitanud nii omapäraseid loojaid kui ka põnevaid koostöid. See ajendas Kogo galeriid tegema kunstnikule ettepanekut kaasata näitusele ka üks eesti kirjanik või luuletaja. Nii valiski Eike Eplik näituse partneriks Mehis Heinsaare. Valik on igati õigustatud – mõlemad loojad on julged ja isepäised, kummagi looming sünnib tugevast sidemest keskkonna ja loodusega, samuti iseolemisest. Nende teosed on rikkalikud, fantaasiaküllased ja seotud alateadvusega. Kumbki looja ei ole küll otseselt sotsiaalne või poliitiline, kuid allhoovustes on neid teemasid paratamatult tunda. Kasutades looduse motiive, loovad mõlemad jutustusi, mis on ülistus paljususele ja elurikkusele.

Uuri Eike Epliku kohta lisaks KKEK kunstnike andmebaasist ja kunstniku kodulehelt.

Mehis Heinsaar (1973) on üks hinnatumaid ja auhinnatumaid eesti nüüdiskirjanikke. Tema tuntuimad kogumikud on “Vanameeste näppaja” (lühijutud 2001), “Härra Pauli kroonikad” (lühiromaan juttudes, 2001 ja 2011), “Rändaja õnn” (lühijutud 2007), “Ebatavaline ja ähvardav loodus” (lühijutud, 2010), “Pingeväljade aednik” (luulekogu, 2018). Heinsaare loomingut on tõlgitud soome, ungari, vene, prantsuse ja inglise keelde. Mehis Heinsaare retseptsioonist on koostatud artiklikogumik “Luhtatulek. Ekslemisi Mehis Heinsaare tihnikutes” (koostaja Sven Vabar, 2011).

Näituse graafiline disain: Aleksandra Samulenkova ja Silver Sikk
Fotograaf: Marje Eelma

Täname Kõrgema Kunstikooli Pallas skulptuuriosakonda, Tartu Lastekunstikooli, Kertu Tubergi, Mehis Heinsaart, Silver Sikku, Bruno Kadakut, Mary-Ann Talvistut, Peeter Talvistut, Šelda Pukitet, Margit Lõhmust, Urmo Teekivi, Tartu Ülikooli projektipraktika tudengeid ning juhendajaid; toetajaid Eesti Kultuurkapitali, Tartu linna ja Pühaste pruulikoda.

Näitusevaated
/ 28

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

 

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

Tekst: Mehis Heinsaar “Elusamus” (2020),

I

Salajased, hajusad, ebamäärased meeleolud, kummalised unistused, mis end sõnadena kätte ei anna ja mis „mina“ juurde justkui ei kuulu – need võivad iseeneses, oma varjuelus, meie sügavas seesmuses olla väga konkreetsed. Nad võivad kujustuda vastavalt meie heletumedale teadvusega pimesikku mängivale meelolule ripsloomadeks, sisalikeks, põrnikateks, juurjalgseteks, spiraaljate teokodade ümisevaiks kodanikeks, pisiliidrikeks, liuskureiks, siniujureiks ja putukate ning taimede vahepealseiks hübriidvormideks, hakates sel kombel elama oma elu.

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

 

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

 

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

Tekst: Mehis Heinsaar “Elusamus” (2020)

II

Ja isegi siis, kui laseme sel ebamäärasel, õrnal ning samal ajal painajalikult intensiivsel olemise talumatut kergust kandval meeleolul eneses hääbuda, asendades ta psüühilise tervise huvides praktilise meeleoluga, mida saab „mina“ suureks rõõmuks mugavasti sõnadesse ja tehnilistesse tegudesse ümber panna – isegi siis tolle kummalise meeleolu kaudu ellu kutsutud vormid meis ei kao.

III

Nad jäävad meie hingemaastike alumistesse kihtidesse juurduma, jäävad uuristamise, vingerdamise ja pungumise teel süvendama meis omi salaradu.
Mustrid nonde ametlike fauna nimekirjadest puuduvate sisalike, hüdraloomade ja lõpushändlaste seljal konkretiseeruvad, põrnikate ja taimede vahepealsed hübriidvormid arendavad välja tundlad ja õiekroonid, mis juurjalgseina mööda hingemaastikke edasi kulgevad, otsides õidepuhkemiseks niiskemaid pinnaseid või põimudes ebaliaanidena ümber DNA põlispuude.

 

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

Tekst: Mehis Heinsaar “Elusamus” (2020)

 IV

Nii juhtubki, et tolle kummalise meeleolu sünnitatud algloomade vormid – sisalikud, hüdrad ja põrnikad, putukate ja taimede vahepealsed vormid – võtavad inimese hingemaastiku alumised kihid isetahtsi omaks, rikastades ja elustades seda fosforistseerivate risoomjuurte ja silmade, väljaheidete ja hääbumiste, komposteerumiste ja nukkumiste, taasviljastumiste ja paljunemiste teel, põlistades tolle meeleolu meis sel kombel võimalikkuse aistinguliseks ürgmetsaks.

V

Nii et kui saabub kord päev, mil too ebamugav ja defineerimatu, esmapilgul vaata et väljakannatamatu olemise kergus meie teadvuses taas aktiviseerub, tajume ootamatult, et see enam ei häiri ega ahista meid, vaid mahutub nüüd juba peaaegu et valutult eelmise kummalise meeleolu ajastul loodud eluvormidesse, mis on vahepeal, hingemaastike hämaras ja omasoodu edasi arenedes, meie sisemaastikke säilitanud, laiendanud, süvendanud ja unenäo-hapnikuga rikastanud. 

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

Tekst: Mehis Heinsaar “Elusamus” (2020)

VI

Ja nõnda siis panebki imestama, et kui too kummaline meeleolu meie teadvuse olevikulises päevavalguses uuesti ilmsiks ja aktuaalseks saab, ei põhjusta see siis enam mitte teravaid ja ülimalt ebamugavaid ümbersünni piinu, vaid seda on juba pigem kerge ja loomulik kanda – veelgi enam! –, et see meeleolu kannab nüüd juba meid endid, justkui lendav vaip, mille peal on imelikult hea istuda ja rõõmsalt vait olla. 

 

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma

Vaade Eike Epliku näitusele “Biomass – kummitus nurgas”

Foto: Marje Eelma