fbpx

Ajutised kehad

Paweł Matyszewski
Kuraator: Šelda Puķīte

15.8.2025 — 27.9.2025

AVAMINE

15.8 kell 18.00

Paweł Matyszewski loodud maailmad on külluslikud maastikud täis tukslevaid organisme, mis on ühtaegu nii kutsuvad ja lummavad kui ka eriskummalised ja häirivad. Tema romantilistest kujutelmadest ja poliitilistest kriisidest, ilust, sensuaalsusest, aga ka allakäigust kantud mosaiikseid abstraktsioone võib vaadelda kui pidevas voolamises loodust, mis töötleb kõiki elusaid kudesid ning lagundab kehasid, teadmisi ja emotsioone uuteks imepärasteks aineteks. Matyszewski loomeprotsessi võib kirjeldada frankensteinilikuna, kuna ta püüab pidevalt luua kujutluspilte uutest organismidest, lõigates lahti ja traageldades kokku erinevaid taimede ja inimeste kehaosi. Kõik tema teostes on ühendatud omavaheliste suhete sulamiks, mis rõhutab liikide vastastikust seotust. 

Näitus „Ajutised kehad“ väljendab kõikehaaravat mõistmist, et teisenemine ja haprus on omased kõigile elu ja surma tsükleid läbivatele elusorganismidele. Sama kehtib maade kohta, mis muutuvad pidevalt looduslike põhjuste või inimtegevuse tõttu. Haprusetunnetus tõukub ka praegusest geopoliitilisest ebastabiilsusest, mis sünnitab murelikke tulevikustsenaariume. Teisalt on näitus ka armastuskiri kunstniku aiale Łękobudy külas Poola kirdeosas, aiale, mis on selle projekti kaudu muutunud liikuvaks, rännates Poolast, ühest piiririigist teise, Eestisse. 

Näitus on rikkalik sissevaade kunstniku loomingusse, armastusse taimede ja aianduse vastu ning ühtlasi mõtisklus keskkonna- ja poliitiliste muutuste teemal. Seda rõhutab bioloogilise mitmekesisuse sage kujutamine, mis pakub oletuslikke kujutluspilte inimtühjade maailmade võimalikkusest. Kõige külluslikumalt on see esindatud tema tsüklites „Bioloogilised kompositsioonid“ ja „Laigud“. Need on kõrvuti asetsevad kujutised eri liiki taimedest ja inimkudedest, mis avalduvad lihajate, kergelt erootiliste füüsiliste vormide kaudu uute liikidena.

Uued keraamikateosed sarjast „Sulam“ uurivad samu maailmu kolmemõõtmelistes vormides. Teos peegeldab kunstniku Kagu-Aasia reisidel kogutud muljeid ja siin on kasutusele võetud uusi materjale. Väiksemõõtmelised skulptuurid kujutavad kehaosi, mis ühinevad sensuaalses vohamises ja jõuavad kokkuvarisemise äärele. Teoste pingestamiseks mängib kunstnik mõnel puhul välise ja sisemise dihhotoomiaga, tuhmistades välispinnad keha kaitsva liivja naha taoliseks. Sisemus on seevastu lopsakas ja lihav ning selle glasuuritud vormid meenutavad taimesarnaseid lihatoidulisi olendeid. Ühendavaks elemendiks on skulptuuride pinnal vormuvad avatud suud ja huuled, mille punakas varjund juhatab peidetud erksa ja särava sisemuseni. 

Reljeefide tsükkel „Kollektsioonid“ on näituse liblikakogu, mis on ühekaupa vitriinidesse lukustatud. Neid kurioosumite kapikesi võib vaadelda teadmiste kogumitena, millest igaüks käsitleb mõnd kindlat valdkonda, nagu kehalisus, kehalised muutused, erootika, botaanika, häving, väärkohtlemine ja muud. Iga teos sisaldab varjatud sõnumit, pinnale jäetud jälge, kühmu, pragu, läbisegi erinevate äratuntavate kehaosadega.

Selle lihaliku ja elust pakatava maailma keskel kõrguvad suured mitmeosalised savist, kipsist ning söestunud okstest ja juurtest valmistatud teosed. Need meenutavad nii maast välja kistud puid kui ka tootemisambaid, mis hoiavad elu pühasid vilju nende tarbeks, kes neid vajavad. Nende savist kehad koosnevad kasulikest ja söödavatest taimedest: juur- ja kaunviljadest, ürtidest ja puuviljadest, aga ka dekoratiivsetest liikidest, näiteks roosinuppudest. Teiste seas võib märgata ka kuulitaolisi vorme, mis sarnaselt põlenud puuokstega meenutavad võimalikke sõjaga seotud ohte. Need tööd on justkui omamoodi ajakapslid, kokkupandavad reisiaiad, mida saab endaga kaasa võtta ja vajadusel mõnel võõral maal taas lahti pakkida. 

Paweł Matyszewski „Ajutised kehad“ on liikuv aed, sisemine komposter, laboratoorium ja kurioosumite kapike, mis segab kokku ja töötleb korraga kõiki ideid ja organisme. See on ajutine keha, mis asustab ruumi nagu metsa või džunglit, maskeerides ja paljastades oma mitmemõõtmelist, ühtaegu nii arenevat kui ka lagunevat organismi. Näitus, mis on esitatud ühe sisemiselt seotud organismina, koosneb erinevatest hübriidsetest ja kõrvuti asetsevatest olenditest ning uurib igimuutuva maailma ilu ja haprust.

 

Paweł Matyszewski isikunäitus Kogo galeriis toimub koostöös Varssavi Le Guerni galeriiga, mis keskendub Poolas ja rahvusvahelisel kunstiskeenel esile kerkinud noorte kunstnike loomingule. Galeriis esitletakse silmapaistvaimate nüüdiskunstnike töid ja toetatakse kohalikke noori kunstnikke, lähtudes kaasaegse visuaalkultuuri ilmingutest.

Näitus kuulub meie selle aasta programmi „Leidjad ja loojad“.

 

Paweł Matyszewski (snd 1984 Bialystokis) on Poola kunstnik ja aednik. Ta omandas 2009. aastal magistrikraadi cum laude professor Piotr C. Kowalski ateljees Poznańi Kunstiakadeemia maalikunsti teaduskonnas. 2021. aastal kaitses ta doktorikraadi interdistsiplinaarsete uuringute alal Poznańi Kunstiülikooli multimeediakommunikatsiooni teaduskonnas Dominik Lejmani juhendamisel. Tema isikunäitused on olnud Arsenali galeriis Bialystokis, Biala galeriis Lublinis, Piekary galeriis Poznańis ja Balti kaasaegse kunsti galeriis Ustkas. Kunstniku töid on eksponeeritud ka arvukatel rühmanäitustel Poolas ja mitmel pool mujal: riiklikus kunstigaleriis Zachęta Varssavis, BWA galeriis Bielsko-Białas, kaasaegse kunsti muuseumis Valgevenes Minskis jm. Ta on pälvinud mitmeid auhindu ja stipendiume, sealhulgas Poola kultuuri- ja rahvuspärandiministeeriumi stipendiumi „Noor Poola“ ning kunstiauhindu Bielska Jesieni maalibiennaalil ja biennaalil „Fish Eye“.

Tema tööd kuuluvad järgmistesse kogudesse: Arsenali galerii Białystokis, linnagalerii Arsenal Poznańis, BWA Bielska galerii Bielsko-Białas, Masoovia kaasaegse kunsti keskus Elektrownia Radomis, rahvusmuuseum Gdańskis, Balti kunstigalerii Slupskis, kunstigalerii Legnicas ja kaasaegse kunsti galerii Serbias Zrenjaninis.

 

Šelda Puķīte (snd 1986) on Lätist pärit kuraator, autor ja uurija, kes elab ja töötab Eestis. Ta on omandanud magistri- ja bakalaureusekraadi Läti Kunstiakadeemia kunstiajaloo ja -teooria osakonnas. Ta on kureerinud mitmeid rahvusvahelisi näitusi ja väljapanekuid kunstimessidel nagu Liste Art Fair Basel, viennacontemporary ja Art Brussels, avaldanud kunstialbumeid, koostanud katalooge kaasaegse kunsti festivalidele Survival Kit ja Riia Fotograafia Biennaal ning kirjutanud esseid Balti kultuuriväljaannetele. Tema viimaste kureeritud näituste hulka kuuluvad Eike Epliku isikunäitus „Ajal, mil kõik muu tundub olulisem“ (2025) Kogo galeriis Tartus, näitus „Hõbetüdrukud. Baltimaade fotograafia retušeeritud ajalugu“ (2025) koostöös Agnė Narušytė ja Indrek Grigoriga Leedu Rahvusgaleriis Vilniuses ning „Valged kääbused ja kõik need kaunid udukogud“ (2024) kaasaegse kunsti keskuses Kim? Riias. Alates 2020. aastast töötab ta Kogo galeriis rahvusvaheliste projektide juhina ja näituseprogrammi kuraatorina.

 

TIIM

Kunstnik: Paweł Matyszewski
Kuraator: Šelda Puķīte
Le Guerni galerii tiim: Agata Smoczyńska-Le Guern, Olga Guzik-Podlewska
Produktsioon: Stella Mõttus
Kommunikatsioon: Karin Kahre, Stella Mõttus, Tähe Leen Metsoja
Installatsioon: Siim Asmer
Fotod: Marju Eelma (näitusevaated), Nele Tammeaid (avamine)
Tekst: Šelda Puķīte
Graafiline disain: Aleksandra Samulenkova
Tõlge ja toimetamine: Refiner Translations

TOETAJAD

Näituse valmimist toetasid Eesti Kultuurkapital, Tartu linn, Poola Kultuuri- ja Rahvuspärandi Ministeerium, Adam Mickiewiczi Instituut

 

Kogo galerii uudiskiri

Loe viimast uudiskirja