fbpx

Riga Contemporary

10.7.2025 — 13.7.2025

Hanzas Perons, Riia, Läti
Väljapanek nr 2.17

 

MESSI AVAMINE

N, 10.7 kell 19

KÜLASTUSEKS AVATUD

R, 11.7 kell 11–19
L, 12.7 kell 11–19
P, 13.7 kell 11–17

Messi külastamine on tasuta, kuid vajalik on registreerimine

10.–13.7 toimub Riias esmakordselt kaasaegse kunsti mess Riga Contemporary, kus osaleb enam kui 35 galeriid üle maailma, nende seas ka Kogo galerii. Riga Contemporary toimub ajaloolises raudteejaama hoones Hanzas Perons, messi korraldab kaasaegse kunsti keskus Kim?.

Esitleme messil eesti kunstniku Anna Mari Liivranna ja läti kunstniku Līga Spunde töid ühisel väljapanekul, kus on väljas nende pliiatsi- ja digitaalsed joonistused ning 3D-prinditud skulptuurid. Mõlema kunstniku loomingu teljeks on joonistamine, mida nad kasutavad kujuteldavate ja dekadentlike maastike loomiseks või dekonstrueerimiseks.

Liivrand käsitleb oma töödes kaduvuse ja melanhoolia teemasid tänapäeva ühiskonnas. Tema teoste keskmes on argirituaalid, ornamendid ja dekoratsioonid, mida vaatleb sageli eneseloome perspektiivist, pidepunktidena üha muutuvas, ebakindlusest ja ärevusest laetud maailmas. Spunde digitaalsed joonistused, kus kõik näib 3D-ilme saavutamiseks õhku täis puhutuna, võtavad eri vorme: kahe- ja kolmemõõtmelised väljatrükid, väljalõiked valitud materjalidest, veebinäitused, mängud ja skulpturaalsed installatsioonid. Kunstniku multimeediainstallatsioonid ühendavad isiklikke lugusid väljamõeldistega. Ta kasutab sageli subkultuuridest tõukuvaid elemente ning uurib tänapäeva ühiskonna uskumusi ja käitumismustreid.

Anna Mari Liivranna jätkuv joonistuste sari „Varisevad siluetid“ (2025) kujutab lagunemise ja taassünni maastikke, mis kõnelevad ebakindlusest, lootusest ja ahvatlusest. Joonistustel kujutatud siluetid meenutavad varemeid, kujuteldavaid jäänukeid minevikust, kuid neid võib mõista ka olevikku painavate varjudena. Varemete varjus õilmitseb mitmesuguseid õrnu ja kütkestavaid taimi. Lilled, mis üldjuhul õitsevad eri aegadel, puhkevad neil joonistustel kõik korraga õide, meenutades keskaegseid millefleur-gobelääne, millel kujutatut peeti paradiisi sümboliks. Võluvast väljanägemisest hoolimata on need taimed tegelikult väga mürgised. Taas peame endalt küsima, mis on see, mis meid varjudes varitseb, ning milline on meie ümber tärkava „paradiisi“ tegelik loomus.

Līga Spunde digijoonistuste diptühhon ja skulptuurid pealkirjaga „Eden is exhausted too“ kujutavad fantastilisi olendeid ja taimi, mis pärinevad ühest maailma suurimast botaanikaaiast Plantentuin Meisest. Ta on loonud kompositsioone paradiisist ja põrgust, kasutades Hollandi maalikunstniku Hieronymus Boschi triptühhoni „Maiste naudingute aed“ vasakult ja paremalt paneelilt laenatud visuaalseid elemente, põimides neid allmärkustega Meise botaanikaaia ajaloo ebatavalistest peatükkidest. Nii tõstatab Spunde loodusvarade iseka tarbimise probleemi. Inimtekkelistes avalikes aedades, mis on kaunitest ja haruldastest taimedest tulvil, peitub vastuolu, sest kujuteldavat maist paradiisi kehastatakse neis eri maade, kogukondade ja looduse ekspluateerimise hinnaga.
Teine oluline inspiratsiooniallikas Spunde loomingus on krüptozooloogia, mis sai alguse Belgias ning mille olulisimad esindajad on Bernard Heuvelmans ja Alika Lindbergh. Pseudoteaduseks ja subkultuuriks tembeldatud krüptozooloogia uurib väljasurnud või rahvapärimusest tuntud loomaliike, kelle olemasolu on endiselt vaieldav või tõendamata. Spunde joonistustel kujutatud maailmad toovad silme ette tohutu kasvuhoonekompleksi bioomirohkuse, vihjates, et seal võib elutseda tundmatuid ja tabamatuid olendeid. Mõned neist olenditest näivad olevat joonistustelt põgenenud ja levinud skulptuuridena üle kogu ruumi.


Anna Mari Liivrand
(snd 1993 Keilas) on Tallinnas elav ja töötav kunstnik. Ta omandas Eesti Kunstiakadeemias kaasaegse kunsti magistrikraadi (2022) ning installatsiooni ja skulptuuri bakalaureusekraadi (2016) ning on kujutavat kunsti õppinud ka Islandi Kunstiakadeemias (2015). Ta on pälvinud Eesti Kultuurkapitali aastapreemia (2021), Eduard Wiiralti preemia (2020) ja noore skulptori preemia (2014).
Liivranna hiljutiste näituste hulka kuuluvad „Piirideta aineväljadel“ Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumis Tallinnas (2025) ning „Valged kääbused ja kõik need kaunid udukogud“ kaasaegse kunsti keskuses Kim? Riias Lätis (2024–25); „Tundemaastikud“ Arka galeriis Vilniuses Leedus; „Varisevate siluettide varjus“ Tütar galeriis Tallinnas (2023); „Vaikelud rahvuslikel motiividel“ Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumis Tallinnas; „Karikakra torge“ ARSi kunstilinnakus Tallinnas (2021); Artishoki biennaal „Koopia“ Kai kunstikeskuses ja avalikus ruumis Tallinnas (2020). Kogo galerii on Liivranna loomingut esindanud kunstimessidel Liste Art Fair Basel (2023) ja Esther New York (2024).
Tema teosed kuuluvad Eesti Kunstimuuseumi kollektsioonidesse ning erakogudesse Euroopas ja USAs.


Līga Spunde
(snd 1990 Riias) on Riias elav ja töötav Läti kunstnik. Tema ametlik haridustee hõlmab magistrikraadi (2016) ja bakalaureusekraadi (2014) Läti Kunstiakadeemia visuaalse kommunikatsiooni osakonnast. Ta on õppinud ka Antwerpeni Kuningliku Kunstiakadeemia In Situ
3 õppesuunal (2015). Spunde lõputöö „The Hike” valiti Euroopa kunstiakadeemiate lõpetajate kolme parima projekti hulka. Spunde on olnud kaks korda nomineeritud Purvītise auhinnale (2022 ja 2020) ning pälvinud kaasaegse kunsti keskuse Kim? residentuuripreemia (2023).
Spunde hiljutiste näituste hulka kuuluvad „Episodes About Not Knowing“ SLU kaasaegse kunsti galeriis Hammondis Los Angeleses USAs; „Magic Happens“ koos David Attwoodiga KINGSis Melbourne’is Austraalias; „Measures“ kaasaegse kunsti festivalil Survival Kit 15 Läti kaasaegse kunsti keskuses Riias; „Down the Rabbit Hole“ MO muuseumis Vilniuses Leedus (2024); „A Panic Attack on a Sunny Day“ Tuesday to Friday galeriis Valencias Hispaanias; „Tundemaastikud“ Arka galeriis Vilniuses Leedus (2023); „Mu mõrkjasmagus Frankesteini-keha“ Titaniku galeriis Turus Soomes; „Screen Age III: Still Life“ Riia fotobiennaalil Riga Art Space′is Lätis (2022). Kogo galerii on Spunde teoseid esitlenud New Yorgis messil Esther (2025) ja Prantsusmaal Lille’is videokunstimessil Around Video (2022).
Tema tööd kuuluvad Läti Riikliku Kunstimuuseumi, VV Fondi, Signeti panga, SEB panga ja Zuzānsi kollektsioonidesse ning arvukatesse erakogudesse üle maailma.

Teosed
Tušš, grafiit ja värvipliiats puuvillasel paberil, 96 × 76 cm, 2025
Tušš, grafiit ja värvipliiats puuvillasel paberil, 96 × 76 cm, 2025
Sold
Tušš, grafiit ja värvipliiats puuvillasel paberil, 96 × 76 cm, 2025

Kogo galerii uudiskiri

Loe viimast uudiskirja